MediaPortal Forums HTPC/MediaCenter

Go Back   MediaPortal Forum » MediaPortal 1 » MediaPortal 1 Talk

MediaPortal 1 Talk General talk regarding our HTPC-software MediaPortal 1 takes place here.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 2006-01-18, 08:14   #31 (permalink)
Portal Member

Default Liten ändring i översättningen gjord.

Jag har under en längre tid irriterat mig på att när man högerklickar på ett tv-program i tablån så får man bl a valet "spela in". Detta får man även om programmet redan är markerat för inspelning och man vill ta bort inspelningsordern.
Jag har därför nu ändrat ordet till "inspelning". Bättre va?
Jag har matat in ändringen på översättningssajten så jag antar att den kommer i en cvs ganska snart.

Quote:
Tycker nog att Media kan passa bra!!!
Ska kolla på detta också men är osäker på vilken tag det handlar om. Vilket nummer har den?
kamrat is offline   Reply With Quote
Old 2006-01-18, 12:51   #32 (permalink)
Portal Member

MrMad's Avatar

Country:

My System

Send a message via MSN to MrMad

Han menar tagg 134, som förut kallades "Sånger". Nu kallas den "filer".
Den dyker upp överst i "Min musik" och "Mina filmer".
MrMad is offline   Reply With Quote
Old 2006-01-18, 17:26   #33 (permalink)
Portal Member

Quote:
Han menar tagg 134, som förut kallades "Sånger". Nu kallas den "filer".
Den dyker upp överst i "Min musik" och "Mina filmer".
Okej - nu förstår jag vilken ni menar. Jag har ändrat den till Media som jag också tycker är en vettig rubrik. Det konstiga är bara att när jag går in och kollar på Mina Filmer så dyker inte den taggen upp där. Istället står det "Mina Filmer". Tittar jag på fel ställe?

Om ni vill köra med den senaste språkfilen som ännu inte finns i CVS så kan ni alltid ladda ner den här:

http://www.mp-webinterface.com/mple/

Stoppa filen i mappen Swedish under Languages i MP-mappen.

/ola
Old 2006-01-30, 21:35   #34 (permalink)
Portal Member

Okej - satt och tittade på översättningarna på förstasidan i My TV och inser att det är ganska inkonsekvent med översättningarna "Välj kanalgrupp" respektive "Kanal:".
Det är ju i princip samma typ av funktion. Jag har därför ändrat till:

"Välj kanalgrupp" och "Välj kanal" för konsekvensens skull. Vettigt va? Eller är det något jag inte har tänkt på som gör att detta inte är så smart?
Old 2006-02-01, 06:52   #35 (permalink)
Portal Member

Jetboy's Avatar

Country:

My System

Spontant tycker jag det låter bra, men jag började jobba jättetidigt i morse så jag tänker inte så snabbt idag. Jag återkommer om jag kommer på några problem med det.
Jetboy is offline   Reply With Quote
Old 2006-02-02, 10:13   #36 (permalink)
Portal Member

Jetboy's Avatar

Country:

My System

Jag har tagit mig en titt på översättningen och hittat några fall av lite luddig svenska.

ID:215 - Soften
I den svenska filen står det "Softa" vilket känns lite som en nödlösning. Vad sägs om "Mjuka upp"?

ID:322 - Serching genres...
Översättning "Söker genrer..." men om jag inte missuppfattar sammanhanget bör "Söker efter genrer..." vara bättre svenska. Samma sak gäller ID:324 - Searching pathes... och ID:326 - Searching albums..., alltså "Söker efter sökvägar..." och "Söker efter album..."

ID:100616 - Wizard/Cards detected
"Guide/Upptäckta kort" är den nuvarande översättningen. "Upptäckta" känns lite väl dramatiskt tycker jag, vad sägs om "Hittade kort" eller möjligen "Funna kort"?

Jag har inte ändrat dessa strängar utan vill ta upp dem till diskussion här först. Kom gärna med synpunkter och andra förslag som är bättre än mina! Beroende på respons ändrar jag översättningarna vid senare tillfälle.

Edit: Jag har också översatt några tomma strängar som ni kan ta en titt på om ni vill. Det gäller strängarna 5920-5925 (jag tror de används av Trailer-pluginet) och 4540-4543 (om spellistor). Kom med synpunkter på dessa översättningar också, om ni vill.
Old 2006-02-02, 13:21   #37 (permalink)
Portal Member

Quote:
ID:215 - Soften
I den svenska filen står det "Softa" vilket känns lite som en nödlösning. Vad sägs om "Mjuka upp"?

ID:322 - Serching genres...
Översättning "Söker genrer..." men om jag inte missuppfattar sammanhanget bör "Söker efter genrer..." vara bättre svenska. Samma sak gäller ID:324 - Searching pathes... och ID:326 - Searching albums..., alltså "Söker efter sökvägar..." och "Söker efter album..."

ID:100616 - Wizard/Cards detected
"Guide/Upptäckta kort" är den nuvarande översättningen. "Upptäckta" känns lite väl dramatiskt tycker jag, vad sägs om "Hittade kort" eller möjligen "Funna kort"?
Jag tycker att dina förslag är bättre. För min del får du gärna ändra dom, med ett undantag: Jag antar att "soften" syftar på en softning av videobilden. Jag är rädd för att "Mjuka upp" även om det är korrekt svenska kommer att förvirra många eftersom man aldrig, vad jag vet, uttrycker sig så i video- eller tv-sammanhang. Arbetar själv med tv-produktion och när man säger "soften the image" på engelska så säger man "softa bilden" på svenska. Jag vet att det är trist svenska men det finns en risk i att över-översätta utryck som ännu inte har en vedertagen svensk översättning. Det blir helt enkelt obegripligt. Vad säger ni andra?
Old 2006-02-06, 13:45   #38 (permalink)
Portal Member

Jetboy's Avatar

Country:

My System

Eftersom jag inte fått några klagomål har jag gjort de ändringar jag skrev om tidigare, utom "Soften" som får fortsätta heta "Softa" med Kamrats motivering ovan.

En annan översättning jag hittat som inte är så lyckad är ID:385 - Fair. Den svenska översättningen är Lagom, men det här gäller vädermodulen och jag har aldrig hört nån på tv prata om "lagom" väder. Jag har ingen bra översättning just nu men jag jobbar på det. Säg till om ni har nåt.
Old 2006-02-06, 14:15   #39 (permalink)
Portal Member

Quote:
En annan översättning jag hittat som inte är så lyckad är ID:385 - Fair. Den svenska översättningen är Lagom, men det här gäller vädermodulen och jag har aldrig hört nån på tv prata om "lagom" väder. Jag har ingen bra översättning just nu men jag jobbar på det. Säg till om ni har nåt.
I vädersammanhang så borde väl "fint" vara bra? Alternativt "vackert". Eller?
Old 2006-02-06, 15:10   #40 (permalink)
Portal Member

Jetboy's Avatar

Country:

My System

Jag har varit i kontakt med en meteorolog som föreslår "Vackert". Eftersom det även var ett av Kamrats förslag är det nu inskrivet.
Reply

Bookmarks

Tags
making, swedish, translation

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules