Graag hulp / advies... (1 Viewer)

SvW

MP Donator
  • Premium Supporter
  • March 31, 2010
    20
    0
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Ik ben geheel nieuw met het HTPC concept en ben me pas net aan het oriënteren. Ik wil graag gebruik gaan maken van mediaportal.
    Momenteel heb ik 1 TV in huis staan met digitenne (KPN) maar wil later wellicht ook een beamer aanschaffen.

    Mijn idee is om met een server (of NAS) te gaan werken waar alle content op staat en de HTPC bij mijn TV zo "licht" (en stil) mogelijk te houden.
    Is dit (client-server concept) überhaupt mogelijk?
    Is een 100Mbit (UTP) verbinding voldoende voor een dergelijke oplossing?
    Kan ik mijn digitenne op deze server aansluiten, welke het signaal vervolgens weer doorstuurt naar de (HTPC) client, of moet ik digitenne op iedere afzonderlijke client aansluiten?
    Wat voor hardware heb ik nodig voor het aansluiten van digitenne van KPN?
    Kunnen jullie nog advies geven voor wat betreft de hardware welke ik aan zou moeten schaffen. Prijs is niet echt de meest belangrijkste issue. Het moet uiteindelijk (vind het niet erg om hier eerst flink mee te moeten stoeien) gewoon goed functioneren.

    Sorry voor de wellicht onnozele vragen. Heb echt al even op het web zitten browsen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Alle advies is welkom!
     

    HomeY

    Test Group
  • Team MediaPortal
  • February 23, 2008
    6,475
    4,645
    49
    ::1
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Welkom ;)

    Een heleboel vragen....

    - Server/Client configuraties zijn zeker goed mogelijk.
    - Digitenne durf ik niks over te zeggen aangezien ik zelf met Ziggo werk
    - 100 Mbit zou voldoende moeten zijn maar ik zou gelijk voor een gbit netwerk zodat je later geen problemen gaat krijgen als je zwaardere bestanden gaat streamen (BluRay met DTS-HD geluid bijvoorbeeld)

    Wat betreft hardware: Ik zou eens rustig door deze link heenlezen. Daar moet je zeker een stuk wijzer van worden. Staan een heleboel mogelijkheden afhankelijk van je doel en je budget met zelfs behoorlijk wat links naar testen/reviews :cool:

    Succes!
     

    BvandenAakster

    Portal Member
    April 1, 2010
    8
    0
    Ik heb voor de opslag van m'n muziek en films zelf een server in elkaar gezet waar Windows Home Server (WHS) op draait.
    Deze staat op de 1e verdieping in de studeerkamer en is via een gigabit netwerk verbonden met m'n HTPC in het TV meubel (zie voor de samenstelling daarvan m'n bericht in het betreffende gedeelte van het forum). Het voordeel van WHS is dat je dmv wat drive exterder wordt genoemd, je automatisch je bestanden kunt laten kopieren naar meerdere schijven in je server (wel nodig om deze te plaatsen, natuurlijk), wat beschermt tegen dataverlies bij uitval van een harde schijf. Ook kun je WHS backups van aan je netwerk aangesloten PC's laten maken (tot zover de reclame van een tevreden gebruiker).
    Net als de vorige poster; neus eens rond dan vind je vanzelf de belangrijkste hardware voor je HTCP.
    Belangrijk is voor velen een zo stil mogelijk systeem, wat tegenwoordig prima mogelijk is.
    Afnhankelijk van je budget kun je het zo fraai doen als je wilt.
    Succes.
     

    ThaClown

    Moderator - Dutch Forums
    May 28, 2006
    808
    26
    Den Bosch
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Een server systeem zoals jij beschrijft werkt perfect! Ik heb een (4GB RAID-5) server in de kast staan, internet kabel onder de vloer naar de woonkamer en daar mijn (zeer stille) HTPC.

    I ontvang mijn TV (Ziggo) direct in de woonkamer maar het signaal kan prima in de server binnenkomen en dan streamen naar je client hoor.
    Werkt zeker super.
     

    SvW

    MP Donator
  • Premium Supporter
  • March 31, 2010
    20
    0
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Hartelijk dank voor de reacties!

    Heb besloten om mijn huidige PC (voorlopig) als TV-Server in te richten, en schaf dan de volgende componenten aan voor mijn eerste HTPC:
    (samengesteld met behulp van de link van HomeY & deze link)

    Case: Antec Fusion Remote Black, €129,90
    Disk: OCZ OCZSSD2-1VTX60G, €160,00
    Moederbord: ASUS P7H55D-M EVO, €129,90
    CPU: Intel® Core™ i5-750, €184,90
    Memory: OCZ 2 GB DDR3-1600, €68,90
    PSU: Corsair CMPSU-550VX, €76,90
    DVD: LG CH08LS10, €109,90
    Video: Sapphire HD5670 1GB, €102,90

    (prijzen afkomstig van alternate)

    Vind hem onder de streep best hoog uitkomen (+/- €1000) maar zoals in mijn eerste post aangegeven heeft dit niet de hoogste prioriteit.
    Voor ik hem ga aanschaffen wil ik wel zeker weten dat het geheel goed compatible met elkaar (en mediaportal) is, dat ie compleet is en dat ie zo stil mogelijk is. Ook als ik hem ergens overbodig te "zwaar" gemaakt heb hoor ik dat ook graag....

    De audio heb ik niet helemaal duidelijk. Als ik de link goed begrijp heb ik geen extra geluidskaart nodig? Ik kan gewoon gebruik maken van de boxen in mijn TV middels de HDMI aansluiting op de grafische kaart? Uiteraard wil ik ook de mogelijkheid hebben om geluid over mijn stereo af te spelen.

    Verder wil ik de Anysee E30TCPlus aanschaffen om digitenne in mijn TV-Server (nu dus nog mijn vaste werkstation) te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee?

    In de toekomst zal ik dan een echte server aanschaffen. Omdat ik thuis ook nog steeds een keer met Vmware vSphere wil gaan spelen vroeg ik mij af of ik deze TV-Server ook als virtual machine kan gaan draaien (wordt die Anysee kaart daar in herkend?).
    Mag ik de TV-Server ook op een domain controller (2003) draaien?

    Nogmaals excuses voor de mogelijk "domme" vragen.:oops: Is allemaal geheel nieuw voor mij....
     

    HomeY

    Test Group
  • Team MediaPortal
  • February 23, 2008
    6,475
    4,645
    49
    ::1
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Vind hem onder de streep best hoog uitkomen (+/- €1000) maar zoals in mijn eerste post aangegeven heeft dit niet de hoogste prioriteit.

    Maar je heb ook wel een behoorlijke HTPC samen gesteld zo. Ik denk dat je met die specs er ook prima op kan gamen en Solid State Drives zijn zeker niet goedkoop!

    De audio heb ik niet helemaal duidelijk. Als ik de link goed begrijp heb ik geen extra geluidskaart nodig?

    Correct, die ATi kaart heeft een onboard audio-chip die de nieuwste HD audio ondersteund (dus Dolby TrueHD & DTS-HD)
     

    BvandenAakster

    Portal Member
    April 1, 2010
    8
    0
    Waarom zo'n krachtige CPU (Lynnfield) ?
    Als je kiest voor de Intel-oplossing, kun je beter een Clarkdale nemen (i3-530 en hoger)
    Dan heb je namelijk geen aparte grafische kaart nodig want die zit in de CPU ingebakken (scheelt weer euro's en warmte in je behuizing) EN via HDMI heb je ook nog eens geluid, wat je naar believen naar je TV of receiver kunt sturen (en dan het beeld via een ander kabel naar je TV)

    Op Hardware.Info en Tweakers.net staan regelmatig goede zgn. Best Buy Guides (BBG) waar je ook wijzer van wordt....
     

    SvW

    MP Donator
  • Premium Supporter
  • March 31, 2010
    20
    0
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Wederom hartelijk dank voor de reacties....
    Mijn insteek is om de HTPC zo licht en stil mogelijk te maken, maar hetgeen hij voor bedoeld is wel zonder problemen kan. Ik hoef er geen games op te kunnen spelen.
    Het vervangen van de CPU door een i3-530 zorgt ervoor dat ik geen apparte grafische kaart nodig heb? Hoe sluit ik deze dan precies aan op mijn TV / stereo? Ik wil gewoon tv kunnen kijken met geluid uit mijn tv speakers, en eventueel mijn stereo aanzetten voor extra geluid. Als ik muziek luister (via de stereo) wil ik de TV uit kunnen zetten....

    Ik zie overigens dat ik een CPU fan vergeten ben. Iemand hier nog een goed advies voor?
     

    Furetto

    Moderator - Dutch Forums
    April 11, 2005
    664
    61
    50
    Brussels
    Home Country
    Belgium Belgium
    Ging zelf ook opmerken dat je echt wel een monster hebt gemaakt als je het enkel voor HTPC wil gebruiken.

    Mijn MePo heeft zeer lang nog gedraaid op een mono-kern AMD processor met 1GB Ram en een nvidia 9500 GPU. Ik kan je voor Intel niet veel aanraden wegens weinig ervaring mee. Maar mijn GPU-op-moederbord (ati 3500-serie denk ik... zou mijn profiel eens moeten aanpassen) heeft mij nog met NIETS problemen gegeven. Ik draai wel zelden Full-HD films wegens HD-ready scherm. Daar zou je wel eens tegen de grens kunnen botsen. Maar ik dacht dat 4000-serie geintegreerde GPU echt voldoende is.
     

    HomeY

    Test Group
  • Team MediaPortal
  • February 23, 2008
    6,475
    4,645
    49
    ::1
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Maar ik dacht dat 4000-serie geintegreerde GPU echt voldoende is.

    Tenzij hij ook DTS-HD & Dolby TrueHD geluidsformaten wil kunnen afspelen, dan heeft hij minimaal een 5x serie kaart nodig om die formaten te kunnen bitstreamen.

    Belangrijk dus om eerst te bepalen WAT je allemaal met je HTPC wilt gaan doen en hoe toekomstgericht je wilt zijn en daar vervolgens de beste hardware voor te selecteren.
     

    Users who are viewing this thread

    Top Bottom