HTPC based on MP - Howto - Norwegian (1 Viewer)

db_no

Portal Member
August 17, 2008
34
0
Home Country
Norway Norway
HTPC - Home Theater PC - Versjon 0.9

- En datamaskin som brukes som mediaspiller og TV Tuner.

Hardware
Et kabinett som passer fint sammen med TV'en. På f.eks komplett har de egen kategori for HTPC kabinetter.

Det som er viktig er STØY !
Finn HDD, DVD spiller, strømforsyning og grafikkort som ikke støyer. Gjerne en SSD disk, og et grafikkort uten vifte.

Et hvilken som helst grafikkort fra Nvidia aller ATI som støtter HD (H.264) er greit nok. En bør vurdere hvilke utganger kortet skal ha. DVI støtter ikke full HD. Det gjør derimot vanlig VGA utgang, men med litt dårligere kvalitet. HDMI gir best resultat på Full HD.

Lydkort som støtter SPDIF er det beste dersom du har forsterker med SPDIF inngang. Dersom du ikke kjører lyd via HDMI kabel da.

Jeg har brukt Hauppauge HVR-4000 som TV Tuner kort. Dette kortet støtter både DVB-T (digital bakkenett), analog inngang, VHF/UHF inngang og DVBS(S2). Analog inngang funker ikke pr. i dag i Mediaportal. Det finnes mange andre kort på markedet. Se Mediaportal sin hardware oversikt for flere kort.

Dersom man ikke ønsker å bruke cardsharing, men ønsker å bruke en standard CAM løsning, er FloppyDTV lurt å vurdere da det er bedre støttet for dette kortet, http://www.digital-everywhere.com_

Fjernkontroll: Jeg bruker Hauppauge sin som følger med TV Tuner kortet.

Software
Jeg har erfaring med Mediaportal (MP) og DVBViewer.
DVBViewer er i utgangspunktet er rent TV program. Det gir fantastisk gode bilder, grei EPG, god undertekst, men dårlig på medieavspilling. - og er lite kul å se på. Koster €15

Mediaportal funker utmerket til medieavspilling, er utrolig kult, har masse plugins, og er i konstant utvikling. Must for folk som liker å leke seg. Er pr. i dag ikke like stabilt som DVBViewer. Har fantastisk fin EPG (når en først får den til - via WEBWPG). Dette er kort sagt fremtidens program. - Gratis

Begge programmene støtter CardSharing.
Jeg kommer bare til å snakke om Mediaportal.

Codec'er
Codec er et lite program som lar deg se(høre de forskjellige lyd/bilde formatene.

Cointainers: - en fil som inneholder lyd, video og evt. subtitles. F.eks AVI

Media splittere: - brukes for å åpne Containers. En må da bruke mediesplittere. Haali og Matroska er vanligst. Begge følger med K-Lite pakken. For å få lyd og evt. tekst på rett språk må dette settes i configuratoren til en eller begge av disse. Finnes på Startmenyen.

Lang historie kort.
K-Lite er en pakke som inneholder alt du trenger - og litt til.

AC3Filter (følger med K-Lite) er fin dersom den bruker SPDIF som lyd. Da setter en opp AC3Filter til å sende ALL lyd til SPDIF. AC3Filter har egen configurator på startmenyen. Den versjonen som jeg bruker hadde som default satt AC3 til å bruke SPDIF, men av en aller annen grunn var ikke DTS lyd satt opp til å bruke SPDIF…

Gabest sin video codec følger med MP og K-Lite. Den er verd å installere - da det er den eneste måten jeg får DVD'er til å spille....

TV - INTERLACE.
Fordi TV bilder er Interlaced - sender annenhver linje - blir tv bilder svært dårlige uten en skikkelig codec som tar seg av dette.

For å få best bilde på TV bår en bruke ATI eller NVIDIA sin egen codec.

ATI AVIVO er gratis, men må lastes ned fra driver sidene til ATI. Den er ikke med i standardpakken men må lastes ned utenom.

NVIDIA sin PURE VIDEO må en betale for (eller søke på nettet...)

DScaler og Gabest (følger med K-Lite)er også greie for Interlaced video. En kan bruke FFDSHOW, men da må en sette den til å deinterlace. (gjøres fra configuratoren til FFDSHOW - på startmenyen). Ulempen med å sette FFDSHOW til å deinterlace er at dette da gjelder all video - også den som ikke er Interlaced.

Installasjon av MediaPortal og TV Server
MP installeren er meget fin. Den finnes ut hva du trenger og spør om den skal laste dette ned og installere for deg.

Det som kan være litt ulogisk er dette med TV Server.
TV Server er egentlig en TV Server Service som skal installeres på den maskinen med TV Tuner kort(ene) i. En kan da streame TV kanalene til hvilken som helst pc med MP og MP TV Client installert.
Installerer du TV Server på samme maskin som MP så ”streamer” den internt i maskinen. Jeg bruker denne konfigurasjonen. Andre kan selvfølgelig fortsatt også streame fra samme pc. Men en må se på samme kanal dersom en bare har et TV Tuner kort.

Konfigurering av MP
Det legges to ikoner på desktoppen. Et for MP konfigurering og et for TV Server konfigurering.

Innstillinger i MP
Det er mange innstillinger. Jeg nevner bare de viktigste for å komme i gang.
General - Deamon Tools. Ved å peke til deamon tools katalogen din kan MP åpne ISO filer uten å pakke de ut først. Perfekt for nedlastede DVDR filmer.

Under Video, Pictures og Music må en sette opp hvilken henholdsvis filmene, musikken og bildene dine er lagret.

Codec innstillinger i MP
I MP sin configurator setter en AC3Filter som lyd codec på alle steder (DVD, Movie og TV). Noen steder kan en krysse av for å bruke AC3 ut, men dette har jeg ikke noe erfaring med.
på DVD velger en Gabest sin codec
på Movie velger en FDDSHOW
På TV velger en ATI eller NVIDIA
Prøv gjerne med andre codec’er, men disse er det jeg har efaring med. Det skjer hele tiden utvikling på dette området. Kanskje andre codecer gir bedre bilder. (skarphet, farger, tearing osv)

Søking av kanaler - dette gjøres via MP TV configurator
Sjekk manualen til Team MediaPortal dersom du lurer på noe.
Bruker en et Tvinn kort - som HVR4000 så må lese manualen ekstra nøye

EPG
Dette kan være noe herk å sette opp i MP.
Det finnes tre måter.
Bruke WEBEPG-Conf som finnes som en EXE fil i Mediaportal katalogen. (c:\program files\Team MediaPortal\Mediaportal\wepepb-conf.exe) for å sette opp en kobling mellom de søkte TV kanalen og websider på Internet som har kanaloversikten. En må deretter enable XMLTV plugin i MP-TV configuratoren. Se i MP manualen på web sidene for detaljer.
Denne metoden gir deg EPG for mange dager fremover. Perfekt. Ulempen er at du finnes ikke WEPEPG for alle kanalene.
En må disable EPG i MP-TV configratoren om en bruke denne metoden. (General - EPG - og fjern alle kryss, evt. Edit på TV Tuner kortet og fjern krysset for Allow EPG)
Bare bruk EPG fra kanalene. Men da får du bare noen få timer fremover. Denne har vært ustabil i tidligere versjoner, men er enklest å ta i bruk.
Kombinasjon. Bruk metode 1, men gå i TV konfiguratoren under TV Channels og EPG Grabber og kryss av for only selected channels, og merk av BARE de kanalen som du trenger EPG for. Merker du av for en kanal som du også får WEBEPG for blir det rot.

Det er en plugin i MP som heter WEBEPG. Enabler du denne så vil MP starte WEBEPG på angitt tidspunkt hver dag. Jeg har satt opp min til hver dag klokken 18.00. Det tar ca. 15 min før alle kanalene er oppdatert.

Plugins - morroa begynner!
TV Series - perfekt plugin for å se på TV series. På innstillingene så husk å krysse av for å laste ned episode bilder. Har du installert uTorrent på maskinen må du krysse av for å vise episoder som ikke finnes på harddisken. Du kan da høyreklikke på episoden og velge download - så finner den på nettet og laster ned via uTorrent ! - Konge eller hva ?

NRK Browser - med denne kan du se alt som NRK har lagt ut på sidene sine. KONGE !

VideoLan - gjør at du kan bruke VLC fra MP. Så langt jeg vet må denne brukes for at NRK browser og Dreambox plugin skal virke

Dreambox - gjør det mulig å stream fra Dreamboxen rett til MP !

Skins
Fra web sidene til Team MediaPortal kan en laste ned skins.
Jeg liker godt XFace og Aeon.
Av og til når en laster ned plugins så trenger de egne skins-instillinger. Kommer det opp en feilmelding når du starter en plugin så kopier filen den spør etter fra skins katalogen til default skins’et BlueTwo eller BlueTwoWide.

(MDAPI and cardsharing detailes removed by Spraglekans)

Fjernkontroll
Det enkleste er enbale den fjenkontrollen du har i MP konfigurator.

Har du lyst å ta det litt videre og bli proff. Så fikser du det slik at du kan styre windows fra fjenkontrollen også.
Det finnes en fil som heter c:\windows\irremote.ini
Kort foretalt inneholder filen en liste over de programmene du kan bruke fjernkontrollen i. Navnet på programmet står i klammer [DVBViewer]
Det som følger da er ganske enkelt hvilken tast på fjernkontrollen som betyr hva. Dette bør da koordineres med valgene i programmet.

F.eks kan en bestemme at Mediaknappen starter MP, andre knapper kan programmers til å skifte oppløsning (praktisk dersom en har en oppløsning på TV, mens en annen på prosjektor).

Tar du det steget videre kjøper du en programerbar fjenkontroll. f.eks Logitec Harmony One. Den kan programmers til er erstatte alle dine enheter. Ved å trykke på en knapp slår den på TV’en på riktig innput, samme med forsterkeren, og evt. video prosjektor. Den velger rett input på tv/forsterker og lignende. Har du programert en tast til å endre oppløsning på HTPC, kan fjenkontrollen sende dette tastetrykket ved skifting til prosjektor.

Oppsummering downloads
K-Lite
Nvidia Pure Video eller ATI Vivo for deintrlacing dersom du har TV Tuner kort
Mediaportal
MDAPIFilter dersom du skal bruke Cardsharing
Evt. Plugins og skins

Kommentarer ?
Dersom noen har kommentarer, mener at det jeg har skrevet er feil, dårlig forklart eller mangelfull så gi et ord.

Users who are viewing this thread

Top Bottom