Tearing probleem na installatie MP 1.5.0 ( Windows XP ) (1 Viewer)

Soxbrother

Portal Pro
July 23, 2008
115
14
Home Country
Belgium Belgium
Hallo,

Ik heb daarnet eindelijk mijn Mediaportal geupgrade naar versie 1.5.0 Final.
Ik kom van 1.2.2.0. Mijn pc draait nog op Windows XP.

De installatie is vlot verlopen, ik heb de StreamedMP skin geinstalleerd,
alles zonder problemen.

Wanneer ik nu een video ( mkv ) afspeel, heb ik last van de zogenaamde "tearing"
Voordien heb ik dit nooit gehad.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd om het op te lossen,
zoals een andere codec selecteren voor H.264,
"Dynamic Refreshrate" inschakelen ( hierdoor kreeg ik wel een zwart scherm als ik de video afspeelde )
Maar ik ben er niet in geslaagd om het probleem te laten verdwijnen.

Ik hoop dat dit opgelost kan worden.
Of moet ik terug naar een oudere versie ? ( bv 1.3.0 Final )

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Soxbrother
 

Lotsofjazz

MP Donator
  • Premium Supporter
  • January 7, 2008
    464
    42
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Als ik jou was zou ik upgraden naar Windows 7 en de nieuwste MP 1.9.0 installeren waarbij de laatste LAV codecs worden meegeleverd, Ik heb ook windows 7 gedraaid op een dual core PC (Hardware uit 2005/2006!! Intel E6600 Duo Core, Abit moederbord Fataliti I90, 4Gb RAM) en dat gaat veel beter dan XP, niet alleen mediaportal, maar gewoon alles draait beter en sneller. Als je geen bijzondere software of hardware hebt dat echt alleen maar op XP kan draaien, dan is upgraden naar windows 7 zeer de moeite waard en zul je geen spijt van krijgen... Het beste is wel een schone installatie te doen. dus eerst al je data veilig parkeren op een externe harde schijf, en windows 7 setup de C-schijf laten formatteren.

    Ik kan me herinneren als ik last had van tearing dan moest ik een instelling in de ATI driver (catalyst control center) aanpassen naar Always On, zoiets als dit:

    http://postimg.org/image/ufbspsf3b/

    Daarnaast zou je kunnen proberen de LAV codecs te gaan gebruiken, die zijn echt heel goed en precies in te stellen op je hardware.

    https://1f0.de/downloads/ (download de filter package installer)

    Succes!

    Marco
     

    Soxbrother

    Portal Pro
    July 23, 2008
    115
    14
    Home Country
    Belgium Belgium
    Bedankt voor de reply.

    De instelling die je voorstelde had ik al geprobeerd, maar zonder resultaat.

    Ik heb nu eens EVR ingeschakeld in plaats van VMR9 en nu is de tearing bijna helemaal verdwenen,
    terwijl op het forum staat dat met VMR9 ingeschakeld je geen tearing hebt, raar he.

    Dus met VMR9 in geschakeld om de haverklap tearing
    en met EVR ingeschakeld bijna compleet verdwenen.
    Met versie 1.2.2.0 vroeger nooit geen tearing ondervonden. (VMR9 was ingeschakeld altijd )

    Ik heb ook in catalyst control center wat zitten spelen met de instellingen voor hdtv
    mijn tv staat nu ingesteld op 1080p60

    Dat is de hoogste instelling die ik daar kan doen.

    Bij Beeldscherm eigenschappen kan ik de refresh rate hoger zetten naar 75 ofzo, maar dan word mijn beeld te groot
    en dan vallen er stukken weg, ik kan dat dan niet terug kleiner krijgen door de "underscan - overscan" slider te verzetten.

    Hoe hoger de refresh rate, hoe minder tearing denk ik.

    Misschien dat ik ooit eens upgrade naar windows 7,
    maar ik ben bang dat deze pc juist trager gaat worden door windows 7 erop te zetten.

    mvg,
    Soxbrother
     

    Lotsofjazz

    MP Donator
  • Premium Supporter
  • January 7, 2008
    464
    42
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    PAL TV heeft een frequentie van 25Hz of 50Hz.. als je dan je ATI instelt op 1080P 60Hz, dan vraag je om problemen. Stel hem maar eens in op 1080P50 of zelfs 1080P25 of 1080i25, je zult zien dat het beeld veel beter wordt!

    HD TV wordt als het goed is aangeboden in 1080i25 waarschijnlijk heb je het beste beeld bij deze instelling of bij 1080P50 dat is een kwestie van proberen, het hangt er een beetje vanaf wat je ATI aankan en wat je TV aankan. Mijn vorige HD Ready TV kon maximaal 1080i25, upscalen naar 1080P25 ging al fout, 720P50 gaf goed beeld op me oude video kaart, maar het beste was met een nieuwe snellere videokaart, instellen op 1080i25.

    Hogere instellingen zijn dus niet altijd beter, het beste is je hardware in te stellen wat zo goed mogelijk past op wat wordt aangeboden door de kabel maatschappij en wat je TV/videokaart aankan. Upscalen qua beeldfrequentie kan goed gaan als het maar een meervoud is van wat wordt aangeboden.. in ons geval 25Hz of 50Hz.

    Jou PC is denk ik goed genoeg voor Windows 7, 3Gb RAM is het maximum voor windows 7 32bit. XP is in feite een zwaarder OS dan Windows 7, omdat veel meuk niet wordt geladen onder windows 7, windows 7 gaat veel slimmer om met de 'resources'. Hou oud is jou hardware?
     

    Soxbrother

    Portal Pro
    July 23, 2008
    115
    14
    Home Country
    Belgium Belgium
    Ok, ik zal de instellingen eens veranderen naar 1080p50,
    als iets ineens niet meer werkt, dan begin je verschillende instellingen te veranderen...

    ik denk dat de pc ongeveer 5 jaar oud is.

    Uit de logs kan ik het volgende meegeven :

    - proccessor :AMD Athlon(tm) Dual Core Processor 4850e running at ~2505 MHz.
    - moederbord : GA-MA78G-DS3H
    - grafische kaart : ATI Radeon HD 3400 Series
     

    Soxbrother

    Portal Pro
    July 23, 2008
    115
    14
    Home Country
    Belgium Belgium
    Ik heb dus de instellingen veranderd naar 1080p50 50hz en ook naar 1080i25 25hz.

    Hoe lager de "hz" hoe meer "tearing"

    Misschien is mijn pc niet meer geschikt om die 1.5.0 te draaien
    en kan ik dan maar beter terug naar een oudere versie, bijvoorbeeld 1.3.0
     

    Lotsofjazz

    MP Donator
  • Premium Supporter
  • January 7, 2008
    464
    42
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Dat is vreemd, Maar heb je de ATI kaart dan ook zo ingesteld? (1080i25 en 1080P25 en 1080P50) niet alleen de TV maar ook de ATI kaart moet je zo instellen in Catalyst. en heb je ook weer VMR9 ingesteld?

    Een PC van 5 jaar oud (2008-2009?) zou met gemak windows 7 moeten kunnen draaien, mijn PC was zo'n 3 jaar ouder dan die van jou en draaide zonder problemen windows 7, zoals gezegd, de PC werd er een stuk beter van!

    De Mediaportal versie heeft niet zoveel invloed, het zou alleen maar beter moeten worden, omdat ze juist de software optimaliseren en van overbodige ballast hebben ontdaan om het soepeler te laten verlopen. Wat wel van invloed is zijn de codecs die je gebruikt, heb je de LAV codecs al eens geprobeerd? Dat was bij mij op een gegeven moment ook een hele verbetering (scherper en soepeler bewegend beeld).

    Hou vol, het komt goed, uiteindelijk :)
     

    Soxbrother

    Portal Pro
    July 23, 2008
    115
    14
    Home Country
    Belgium Belgium
    Dat is vreemd, Maar heb je de ATI kaart dan ook zo ingesteld? (1080i25 en 1080P25 en 1080P50) niet alleen de TV maar ook de ATI kaart moet je zo instellen in Catalyst.en heb je ook weer VMR9 ingesteld?

    Inderdaad, het vreemde is dat ik nu vanalle instellingen moet liggen veranderen.

    In catalyst heb ik dit zo ingesteld.
    Ik geloof niet dat ik in mijn Samsung LED tv iets kan instellen,
    buiten 100hz motion plus ( dit staat op laag ingesteld, weet niet of dit een rol speelt )
    Ik zal nog eens zien in de instellingen van mijn tv, maar hier heb ik nooit iets aan moeten doen.

    Ik snap er de ballen van waarom het nu zo is. :eek::confused:o_O

    Een PC van 5 jaar oud (2008-2009?) zou met gemak windows 7 moeten kunnen draaien, mijn PC was zo'n 3 jaar ouder dan die van jou en draaide zonder problemen windows 7, zoals gezegd, de PC werd er een stuk beter van!

    Dit zal ik ooit moeten doen. :unsure::whistle:

    De Mediaportal versie heeft niet zoveel invloed, het zou alleen maar beter moeten worden, omdat ze juist de software optimaliseren en van overbodige ballast hebben ontdaan om het soepeler te laten verlopen. Wat wel van invloed is zijn de codecs die je gebruikt, heb je de LAV codecs al eens geprobeerd? Dat was bij mij op een gegeven moment ook een hele verbetering (scherper en soepeler bewegend beeld).

    Hou vol, het komt goed, uiteindelijk :)

    Ik heb de LAV codec geprobeerd, maar ik vind precies de CoreAVC codec beter
     

    doskabouter

    Development Group
  • Team MediaPortal
  • September 27, 2009
    4,566
    2,938
    Nuenen
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    Ok, ik zal de instellingen eens veranderen naar 1080p50,
    als iets ineens niet meer werkt, dan begin je verschillende instellingen te veranderen...

    ik denk dat de pc ongeveer 5 jaar oud is.

    Uit de logs kan ik het volgende meegeven :

    - proccessor :AMD Athlon(tm) Dual Core Processor 4850e running at ~2505 MHz.
    - moederbord : GA-MA78G-DS3H
    - grafische kaart : ATI Radeon HD 3400 Series

    Hm, dit lijkt verdacht veel op mn oude setup.

    Is die 3400 onboard?
     

    Lotsofjazz

    MP Donator
  • Premium Supporter
  • January 7, 2008
    464
    42
    Home Country
    Netherlands Netherlands
    OK, de Samsung led volgt gewoon wat er op hem afgevuurd wordt, dat is goed.. in een eerdere reply zei je dat je de TV zo had ingesteld, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen, waarschijnlijk.

    100 hz motion plus staat hier buiten, het gaat er om dat het SIGNAAL dat van de kabelaar komt in sync is met wat je er van maakt in je video kaart.. 60hz is in principe NIET in sync met je TV signaal en zal daarmee problemen geven, tenzij je video kaart zo krachtig is dat deze er nog wat moois van kan maken door frames te droppen en/of of te kopiëren. Het is daarom vreemd dat 1080P50 meer tearing geeft dan 1080P60, omdat het in principe moeilijker is om een mooi 1080P60 beeld te maken van een 1080i25 signaal dat binnenkomt.

    CoreAVC is ook goed, alleen moet je daarvoor betalen, toch? Ik heb ooit CoreAVC een tijdje gebruikt, maar toen m'n licentie verliep heb ik dat niet verlengd en ben verder gegaan met codec's die gratis zijn (ffdshow bijvoorbeeld) en nu aangeland bij de bij MP de meegeleverde LAV codecs, heb ik nu goede ervaringen mee.

    Wat ook een oorzaak kan zijn is dat je storing hebt op de kabel(s), en het signaal onder de maat is, zie mijn post van vorige week! Goed afgeschermde coax kabels van goed kwaliteit en misschien het toepassen van een signaalversterker kan een wereld van verschil betekenen. Been there done that! (lees mijn recente post over storing op RTL4 .. het vervangen van 2 korte coax kabels door kwaliteitskabels van Hirschman (12.50 per stuk) zorgde er voor dat het signaal van 40-50% naar 100% werd verbeterd!!)
     

    Users who are viewing this thread

    Top Bottom