For people in sweden (maybe outside too) with EPG problems. (1 Viewer)

sri

Portal Member
January 2, 2006
19
0
Gothenburg, Sweden
Hi everyone,

i'm a new Mediaportal user. Been using TVedia for about 7 months now before i switched..

I noticed that a lot of you swedes are having problems with your EPG's. I've been using o2grabber for downloading my EPG the whole time since i started using TVedia and it also works for Mediaportal since the format is, of course, XMLTV.

Two things though;
First, i haven't automized the procedure from Mediaportal since i don't have an internet connection to my HTPC. Instead i have to download it on another computer and manually transfer it... Not a big deal since i only do it one per 10 days or so..
Second, the EPG in Mediaportal was one hour late so i had to make a -1 hour adjustment to the channel table (or what the button was called in Mediaportal setup -> Television -> EPG ). Now it seems to work just fine.

I did try tv_grab_se for linux yesterday but that did hardly work at all for me. All my channels weren't available and half of the ones that were were'nt downloaded...


So, for you swedes (maybe it works for some of you others too, i actually don't know..), try o2grabber! It should be possible to perform from Mediaportal too.

Have a great day!
//sri
 

kamrat

Portal Pro
May 24, 2005
147
1
Stockholm, Sweden
I'm using the XML-grabber that is recommended in the XML-folder in MP without problems (in Sweden). But your post makes me curious about what is different with the O2-grabber. Why should I use it instead? What are the advantages?
 

sri

Portal Member
January 2, 2006
19
0
Gothenburg, Sweden
I am actually not trying to convince you to use it instead if you already got another one working.

I saw a couple of posts from people in sweden having trouble with the included ones and i noticed that mine worked just fine so i was hoping i could help someone with problems that are'nt fun to have. =)

Hope i clearified for you that your EPG grabber probably isn't that bad either =)

Please ask me if you have any more questions!

best regards, sri
 

levve

New Member
October 16, 2005
2
0
No XMLTV-file found

Äntligen!!!
...någon som har koll!!?
Jag har just funderat på om det är många svenskar som använder Mediaportal. Jag är något frustrerad över programguiden. Jag har fått den att fungera i den gamla versionen av mediaportal.

Nu när jag har uppdaterat till den nyaste versionen får jag dock felmeddelandet:

"No XMLTV-file found", när jag försöker att uppdatera tv-guiden. Vad kan detta tänkas bero på? Hur åtgärdar jag detta? Behöver man lägga till något program för EPG i den nya versionen av Mediaportal?

Vore grymt tacksam om någon kan hjälpa mig att få EPGn att funka!!!
 

sri

Portal Member
January 2, 2006
19
0
Gothenburg, Sweden
Hej levve!

Jag har som sagt nyss börjat med Mediaportal men har använt TVedia en tid så lite erfarenhet har jag väl..

Ang. att Mediaportal inte hittar någon fil gör att jag spontant tänker på två saker.
1. Du nämner inte om du får någon tvguide.xml-fil i den mapp där du specificerat att den ska ligga. Får du det?

2. När jag tittade som hastigast i mappen för xmltv i Mediaportal såg jag i textfilen som ligger där att man skulle ladda hem ett program och lägga där. Har du gjort det? ( Om jag inte missförstått allt och du redan har programmet? )

Om ingen av dessa saker hjälper så hänvisar jag nog återigen till mitt första inlägg i den här tråden, skaffa o2grabber ( http://o2grabber.o2design.se tror jag det är ) och konfigurera den efter vilka kanaler du vill ha och ange ut-filnamn tvguide.xml. Kör sedan programmet ( separat, vet inte om ( eller isf hur ) det går att köra från Mediaportal ) och spara tvguide.xml-filen till den position du angett som EPG-mapp till Mediaportal. Det kan du förresten ställa in i o2grabber direkt om du har internetuppkoppling på HTPC'n. Om du inte kör o2grabber på HTPC'n så måste du har .NET Framework installerat på datorn du kör det på..

Hoppas det hjälper dig, lycka till, skriv gärna och berätta hur det gick!

Mvh //sri
 

finwen

Portal Member
December 5, 2005
9
0
54
Home Country
Sweden Sweden
Prova web-epg Det följer med i mediaportal och fungerar mycket bra för mig.

Var inte mycket dokumentationom det (som jag har hittat) men det var inte så svårt att lista ut och det fungerar riktigt bra för mig nu.

Under Mediaportal katalogen finns en underkatlaog som heter WebEPG.

Kör programmet WebEPG-conf.exe

I Channel details rutan efter channel tryck på knappen med ...
Då komemr en lista upp gå in på SE delen och du får många "svenska" kanaler. Välj en kanal som text "kunskapskanalen@svt.se" Som displayname skriver du in samma namn som kanalen har fårn TVkortet i mediaportal.
Glömm inte att trycka på save :)

Efter att kanaler har mappats i webepg-conf med grabber namn mot tv-kanal namn så kör priogrammet "WebEPG.exe" som ligger i mediaportal katalogen. (Kan vara bra att rensa ut tvdatabasen i konfigutrationen innan och timezon skillnaden kör jag med 0h).

/Robert
 

Users who are viewing this thread

Top Bottom