Making the Swedish translation better (1 Viewer)

Raven

Retired Team Member
  • Premium Supporter
  • September 12, 2005
    124
    0
    Stockholm
    MrMad said:
    Ja, jag vet. Problemet är att samma språk-tagg används både på filmer och musik. Egentligen så är det ordet "Shares" man ska översätta men jag kan inte komma på något speciellt bra ord för det.
    "Filer" är det bästa jag kommit på, är det någon som har något bättre?

    Kan den inte kallas "mappstruktur"?
     

    rich710

    Portal Member
    July 13, 2004
    31
    0
    Sweden
    Jag gjorde en hel del översättningar i början av MP, mest eftersom ingen annan gjorde det. Hursomhelst är min engelska ganska halvdan så flera ändringar som ni har gjort har blivit mycket bättre... just ordet "Shares" minns jag var skitsvårt att översätta rätt.
    Likaså den här funktionen för att spela 2 skivor efter varandra "gruppera" tror jag att jag valde men det kändes inte helt bekvämt.
    Jag tvekade också mycket över Videor/Videos själv tycker jag det känns mer rätt med videor, men samtidigt helt ologiskt tycker jag att trailers känns mer rätt än trailrar. Jag tycker att det lite är upp till den som lägger ner sin tid på att översätta, all heder åt den som orkar hålla på.
     

    Jetboy

    Portal Pro
    April 15, 2005
    187
    1
    Stockholm
    Home Country
    Sweden Sweden
    kamrat said:
    NE:s ordbok skriver "trailer [trej´-] subst. ~n, trailrar el. ~ el. ~s "

    De godkänner alltså båda formerna. Själv tycker jag bäst om den svenska pluralvarianten. Jag arbetar själv med teveproduktion där ordet används mycket och där säger de flesta trailrar och inte trailers.

    Ett annat ord som är relevant i sammanhanget är Video och vilken pluralform som ska användas där. Många säger idag "videos", antagligen efter att ha hört ordet mest på engelska. Här säger NE dock: "video
    vi´deo subst. ~n ~r " Man godkänner alltså inte någon svengelsk form med -s på slutet.

    För konsekvensens skull så tycker jag att detta också talar för trailrar framför trailers.

    Vad tycker ni andra? Ska vi ändra till trailers?

    /ola

    Kamrat, jag köper hela ditt resonemang och röstar alltså för "trailrar" även om det vid första anblicken ser lite märkligt ut.
     

    stefpet

    Portal Member
    December 12, 2005
    9
    0
    Kamrat, jag köper hela ditt resonemang och röstar alltså för "trailrar" även om det vid första anblicken ser lite märkligt ut.

    Trots att jag tycker "trailers" låter bättre (antagligen för att man är van vid engelskans) så instämmer jag med resonemanget. Är det "trailrar" som används i dagligt tal av de som sysslar med sådant så bör det även vara det som används.
     

    kamrat

    Portal Pro
    May 24, 2005
    147
    1
    Stockholm, Sweden
    Okej, då låter jag trailrar leva kvar tills vidare.
    Kul att vi kan ha en sån här konstruktiv diskussion om översättningen! Shareware och open source-program på svenska kan ibland vara bedrövligt översatta och jag tycker att ett MP befriat från fula särskrivningar, anglicismer och annat slarv ger en helt annan känsla av klass.

    Jag måste också nämna en helt annan grej apropå att jag arbetar med tv (och vet att det bara är svenskar som läser det här): idag var jag på ett seminarium på SVT och pratade med SVT:s chef för teknisk utveckling och fick bekräftat att det nu är officiellt bestämt att SVT ska sända fotbolls-VM i HDTV. Det ni! Snart är det vår tur och inte bara japanernas, australiensarnas och amerikanernas. Ska bli spännande att se hur MP fungerar med HDTV!
     

    rich710

    Portal Member
    July 13, 2004
    31
    0
    Sweden
    Underbart verkligen härligt, har du någon info om dom kommer att sända det markbundet eller via satellit? Och vilken sorts kodning MPEG4 eller MPEG2?
     

    kamrat

    Portal Pro
    May 24, 2005
    147
    1
    Stockholm, Sweden
    Underbart verkligen härligt, har du någon info om dom kommer att sända det markbundet eller via satellit? Och vilken sorts kodning MPEG4 eller MPEG2?

    Det här borde egentligen bli en ny tråd men jag svarar kort. Hojta - någon - om det är störande att vi pratar HDTV, det är ju ändå ett svenskt gemensamt intresse.

    Jo, de kommer garanterat att sända via satellit. Sannolikt kommer någon eller några av kabelnäten att distribuera signalen vidare men det är egentligen upp till dom. SVT kommer att uppmuntra det. Sändningen kommer att ske i H.264 (d v s MPEG4)! SVT har gjort en massa tester av olika kompressionsgrad och har kommit fram till att 12 Mbit är en bra kompromiss mellan kvalitet och bandbredd. Detta gör tyvärr att en HD-kanal motsvarar 3 SD-kanaler i marknätet och som det ser ut idag har inte SVT plats i någon mux för detta. Det har gjorts testsändningar i marknätet av HDTV så tekniken funkar men det är ett politiskt beslut om man ska satsa på att klämma in HD-kanaler i marknätet eller inte. Kanske blir det nån testsändning i marknätet också men jag skulle bara räkna med att VM säkert går att se via satellit.
     

    rich710

    Portal Member
    July 13, 2004
    31
    0
    Sweden
    Låter härligt, tackar verkligen för informationen då tänker jag ju inte förlänga boxer abbet iallafall, får se vilka möjligheter och boxar som erbjuds....
    Undrar när SVT själva skall gå ut med info då jag inte hittat ett smack om det på deras sajt....
     

    kamrat

    Portal Pro
    May 24, 2005
    147
    1
    Stockholm, Sweden
    Det här är supernytt. Jag känner lite folk inom SVT och fick veta för någon vecka sedan att beslutet var taget. Det blev officiellt i förrgår i samband med att SVT formulerade ett internt måldokument och informerade personalen. Jag tror inte att de har gjort någon pressrelease utan all information jag har är intern, men ej längre hemlig, information.

    Jag kan inte säkert säga att inget kommer att sändas i marknätet men satellit verkar vara det säkraste som det ser ut idag. Själv sitter jag med UPC-kabel i stan och tänker försöka ligga på dom om att skicka vidare signalen i sitt digitaltevenät. Alla ni andra som också har kabel-tv. RING ERA OPERATÖRER OCH TJATA! Jag vet att ComHem redan testsänder C-More HD men UPC verkar slumra när det gäller HDTV.
     

    malten

    New Member
    January 14, 2006
    3
    0
    MrMad said:
    Ja, jag vet. Problemet är att samma språk-tagg används både på filmer och musik. Egentligen så är det ordet "Shares" man ska översätta men jag kan inte komma på något speciellt bra ord för det.
    "Filer" är det bästa jag kommit på, är det någon som har något bättre?

    Tycker nog att Media kan passa bra!!!
     

    Users who are viewing this thread

    Similar threads

    I need to try MadVR, I hope my Intel NAC can manage it.
    I need to try MadVR, I hope my Intel NAC can manage it.
    Remember PAL DVDs of US movies and TV Shows, and how they were converted to 25 fps thus introducing a "smurf lite" pitch on the...
    Replies
    2
    Views
    347
    I have looked at your log files, but as usual they are unintelligible gobbledegook. (I am sure that the original developers who wrote that code know what the log entries mean, but those developers have long since retired from the MP team.) I regret to say that I think that you will have to use the "brute force" method to track down...
    I have looked at your log files, but as usual they are unintelligible gobbledegook. (I am sure that the original developers who...
    Sometimes when displaying the OSD whilst playing a recorded TV show the video freezes and the sound continues for about 30 seconds...
    Replies
    1
    Views
    638
    MP1 MP2 Odd Standby issue DE
    Since I played around with all the settings as per the previous posts and despite putting everything back to how it was, as far as I can tell, now when my HTPC wakes up to make a recording it no longer does so in away mode. I will probably do a restore from a backup in the hope that that will resolve the issue.:mad:
    Since I played around with all the settings as per the previous posts and despite putting everything back to how it was, as far as...
    Generally standby is working well on My Mp 1.32 x64 pre set up. I just have one issue, which was also present on earlier x86...
    Replies
    35
    Views
    4K
    Good luck, I am really not too sure how well CAM and MP work together with any tuner. Just a thought would it not be cheaper to just buy another C1+ card then there would be no need to prioritise the tuners? BTW the TBS Deutschland website specifically states that C1+ cards are not supported but I think that is a local issue with the...
    Good luck, I am really not too sure how well CAM and MP work together with any tuner. Just a thought would it not be cheaper to...
    Hi, I have installed the MP2 server ion a Win11 server, for Swedish DVB-T2 channels with CAM/CI+. I have never used MP before, but...
    Replies
    37
    Views
    5K
    You are right, the one on the repository is correct, not sure how I ended up with a different version. See attached the incorrect version I ended up with.
    You are right, the one on the repository is correct, not sure how I ended up with a different version. See attached the incorrect...
    We have just released MediaPortal 1.32 Halloween Thanks to the great work of our new developer Pablik we are now able to present...
    Replies
    33
    Views
    4K
    Top Bottom