Making the Swedish translation better (1 Viewer)

Mr Hipp

Retired Team Member
  • Premium Supporter
  • April 2, 2006
    1,261
    188
    56
    Malmö
    Home Country
    Sweden Sweden
    Okej, om jag ska sammaställa era synpunkter + plus lite input från moi. :D

    765 - Inte tillräckligt med diskutrymme
    766 - import är redan startad...
    767 - Felaktig XMLTV-fil
    768 - Hittade inga kanaler
    769 - Hittade inga program
    770 - Hittade ingen XMLTV-fil
    5918 - Schweizisk Video On Demand-TV
    5919 - Helgens mest sedda på bio
    10104 - Liten programguide

    5919 - Varför inte "Biotoppen" så slipper vi runt att det inte är mest sedda utan mest intjänande.

    10104 - Bör nog i så fall heta "Liten TV-tablå" eftersom det heter tv-tablå på andra ställen.

    Är det inte någon som skriker så lägger jag in det.
    8)


    Mr Hipp
     

    Jetboy

    Portal Pro
    April 15, 2005
    187
    1
    Stockholm
    Home Country
    Sweden Sweden
    id:765 text:Not enough free diskspace

    Inte tillräckligt med hårddiskutrymme.

    När jag tänker efter tycker jag nog det är snyggare med "För lite ledigt hårddiskutrymme". Det blir mindre direktöversättning och mer naturlig svenska då, tycker jag. Plus att det är snäppet kortare.
     

    Jetboy

    Portal Pro
    April 15, 2005
    187
    1
    Stockholm
    Home Country
    Sweden Sweden
    Eftersom jag är hemma sjuk idag har jag passat på att översätta lite. Jag försökte få översättningen lite mer konsekvent, och lite mindre ordagrann. Därför har jag ändrat ganska många fraser av typen "Error compressing database" från översättningen "Fel vid kompression av databas" till "Kunde inte komprimera databas". Det gäller de flesta felmeddelanden.

    Jag ändrade vädermodulens "AM" och "PM" till "På förmiddagen" och "På eftermiddagen". Det var lite på känsla eftersom jag inte har nån prognos där de förekommer. Det kanske är alldeles för långt, i så fall får vi korta det till "FM" och "EM" eller nåt.

    Det har dykt upp en ny vy i musikdelen, "View: Big Icon list". Av bara farten översatte jag det till "Visa: Stora ikoner i lista". Det kanske är för långt, då får vi ändra.

    Jag fick ingen respons på mina problem att ta bort planerade inspelningar, så jag körde helt enkelt på. Den som tiger samtycker, liksom. "Cancel this show" blev "Spela inte in detta program" och "Delete this entire recording" blev "Spela inte in några avsnitt".

    Jag tog ett steg tillbaka i översättningen vad gäller dialogrutan för att stänga av datorn. Det fanns två val med översättningen "Viloläge", jag tyckte funktionen var viktigare än svenskan och satte dem helt enkelt till "Stand-by" respektive "Hibernate". Vi får väl ändra det, men nu framgår det vad som är vad i alla fall.

    Jag fick ett infall och översatte det omdebatterade "Weekend box office" med frasen "Helgens biobesök". Det är kanske inte perfekt, men man fattar vad det handlar om i alla fall.

    Som vanligt är alla fraser beredda på att bli ifrågasatta och förbättrade. Kör hårt!
     

    mikael

    Retired Team Member
  • Premium Supporter
  • April 30, 2005
    558
    94
    38
    Stockholm, Sweden
    Vet inte om någon anmärkt det tidigare... men pluginet My Trailers borde kanske översättas till "Trailers", "Bio-trailers", "Film-trailers" eller dylikt... gillar inte riktigt uttrycket "Mina Trailrar". Finns skrivet på fler ställen i pluginet...
     

    Jetboy

    Portal Pro
    April 15, 2005
    187
    1
    Stockholm
    Home Country
    Sweden Sweden
    Bra att nån tar tag i det här igen, MPLE verkar inte uppdatera längre och jag har inte orkat ändra några xml-filer än. Här kommer några synpunkter:

    771: PIN-koden kunde inte accepteras
    Jag tycker det låter lite onödigt högtravande. Kanske bara "Felaktig PIN-kod" eller nåt sånt?

    777: Timeshift användningsläge
    Jag vet inte när det här dyker upp, men spontant känns det otydligt. Jag förstår inte alls vad det betyder. "Timeshift-användningsläge" är väl i alla fall korrektare?

    1018: Program startar om {0} minuter
    Jag tycker du ska vara konsekvent med 1019 där du skriver "Programmet startar...". Mycket snyggare.

    1200: Setup wizard
    Inställningsguide?

    2081: Kan inte klippa
    Jag skulle gärna se att alla dessa felmeddelanden formuleras som "Kunde inte...", eftersom meddelandet kommer som respons efter att ett försök har utförts.

    2999: sek
    Den korrekta förkortningen för sekunder är egentligen "s", för att inte blanda ihop med "sek" som ju visar vår valuta.

    6005: Timeshift buffer
    Timeshift-buffert?

    6009: DVB Guide
    Är det någon skillnad på DVB Guide och 6011: DVB EPG? Annars borde de heta samma sak, tycker jag.

    6012: Uppdatera TV-tablån från följande DVB kanaler:
    ...DVB-kanaler, alltså med bindestreck, borde det vara.

    6013: Manuel xmltv
    Manuell med två l, bara ett stavfel.


    Annars tycker jag att det är bra. Särskilt 6016: "Radera inspelningar automatiskt efter att ha sett dem", den var riktigt snygg!
     

    Jetboy

    Portal Pro
    April 15, 2005
    187
    1
    Stockholm
    Home Country
    Sweden Sweden
    mikael said:
    Vet inte om någon anmärkt det tidigare... men pluginet My Trailers borde kanske översättas till "Trailers", "Bio-trailers", "Film-trailers" eller dylikt... gillar inte riktigt uttrycket "Mina Trailrar". Finns skrivet på fler ställen i pluginet...
    Uttrycket har diskuterats tidigare i tråden, branchfolket säger tydligen trailrar och det känns ju även konsekvent med den svenska översättningen videos -> videor.
     

    hakuna

    Portal Pro
    October 15, 2004
    395
    1
    48
    Gothenburg
    Home Country
    Sweden Sweden
    Jetboy said:
    777: Timeshift användningsläge
    Jag vet inte när det här dyker upp, men spontant känns det otydligt. Jag förstår inte alls vad det betyder. "Timeshift-användningsläge" är väl i alla fall korrektare?

    Jag har inte hört något svenskt ord än för Timeshift, på viasat säger de "pausa och spola i live-tv".

    Jag föreslår helt enkelt "Timeshift på" så länge.
     

    J-B-N

    Portal Pro
    December 29, 2005
    196
    20
    Sweden
    Home Country
    Sweden Sweden
    Bra kommentarer hitills, det jag själv var fundersam på var "Skip steps". Min fru föreslog tillslut "Hoppsteg", ett alternativ jag tänkt på sedan igår är "Snabbspolningssteg", det kanske är mer förklarande?
     

    Users who are viewing this thread

    Similar threads

    I need to try MadVR, I hope my Intel NAC can manage it.
    I need to try MadVR, I hope my Intel NAC can manage it.
    Remember PAL DVDs of US movies and TV Shows, and how they were converted to 25 fps thus introducing a "smurf lite" pitch on the...
    Replies
    2
    Views
    357
    I have looked at your log files, but as usual they are unintelligible gobbledegook. (I am sure that the original developers who wrote that code know what the log entries mean, but those developers have long since retired from the MP team.) I regret to say that I think that you will have to use the "brute force" method to track down...
    I have looked at your log files, but as usual they are unintelligible gobbledegook. (I am sure that the original developers who...
    Sometimes when displaying the OSD whilst playing a recorded TV show the video freezes and the sound continues for about 30 seconds...
    Replies
    1
    Views
    642
    MP1 MP2 Odd Standby issue DE
    Since I played around with all the settings as per the previous posts and despite putting everything back to how it was, as far as I can tell, now when my HTPC wakes up to make a recording it no longer does so in away mode. I will probably do a restore from a backup in the hope that that will resolve the issue.:mad:
    Since I played around with all the settings as per the previous posts and despite putting everything back to how it was, as far as...
    Generally standby is working well on My Mp 1.32 x64 pre set up. I just have one issue, which was also present on earlier x86...
    Replies
    35
    Views
    4K
    Good luck, I am really not too sure how well CAM and MP work together with any tuner. Just a thought would it not be cheaper to just buy another C1+ card then there would be no need to prioritise the tuners? BTW the TBS Deutschland website specifically states that C1+ cards are not supported but I think that is a local issue with the...
    Good luck, I am really not too sure how well CAM and MP work together with any tuner. Just a thought would it not be cheaper to...
    Hi, I have installed the MP2 server ion a Win11 server, for Swedish DVB-T2 channels with CAM/CI+. I have never used MP before, but...
    Replies
    37
    Views
    5K
    You are right, the one on the repository is correct, not sure how I ended up with a different version. See attached the incorrect version I ended up with.
    You are right, the one on the repository is correct, not sure how I ended up with a different version. See attached the incorrect...
    We have just released MediaPortal 1.32 Halloween Thanks to the great work of our new developer Pablik we are now able to present...
    Replies
    33
    Views
    4K
    Top Bottom